Baduanjin Qigong - Yvonne Alefs

Baduanjin Qigong – 8 stukken brokaat

De Qigong oefening ‘Baduanjin’ (Ba = 8, Duan = stukken, Jin = zijde/brokaat) bestaat uit een serie van acht bewegingen die het gehele lichaam: organen, weefsels, spieren, pezen, banden, enz. versterken en vitaliseren. Volgens de qigong overleveringen is deze gong meer dan 800 jaar oud en door de beroemde generaal Yue Fei uit de Zuiderlijke Sung Dynasty (177 – 1279 AD) gemaakt. Het wordt gezegd dat het succes van zijn leger, dat nooit een nederlaag leed, te danken was aan de dagelijkse beoefening van ‘Baduanjin’. Heden ten dage zijn het de Shaolin monniken die deze qigong oefening nog dagelijks uitvoeren.

De vermelding van brokaat of zijde zou echter ook een verwijzing kunnen zijn naar een nog eerdere oorsprong van deze gong. De allereerste bewijzen van het bestaan van deze oefening zijn namelijk in de jaren 80 van de vorige eeuw tijdens opgravingen van de Mawangdui Han Tombe  in Zuid China gevonden.  Deze graftombe dateert uit de Han dynastie (202 BD – 9 AD), een tijdperk waarin het gebruik van en handel in fijne zijde en brokaat hoogtij vierde. Zijde werd gebruikt om taferelen op te schilderen en in de graftombe is dan ook een lap gevonden met figuren die meer dan veertig Dao Yin houdingen (Dao Yin is voorloper van Qigong) uitbeelden. Tenminste vier van deze houdingen komen terug in de Baduanjin Qigong.

Zijde was en is een kostbaar bezit, dat het een plaats heeft gekregen in de naam van een lichaamsbeweging die een helende en vitaliserende uitwerking op lichaam, ziel en geest heeft, behoeft eigenlijk helemaal geen historische uitleg. De Baduanjin Qigong is een gong die gekoesterd mag worden als een kostbaar bezit en die, wanneer we het regelmatig beoefenen, ons van onschatbare waarde kan zijn. Hieronder geef ik in het kort voor iedere beweging weer wat het met je doet.

  1. De hemel met beide handen dragen

Deze oefening is om de drievoudige verwarmer te stimuleren. Deze bestaat alleen als meridiaan (energiebaan) en niet als orgaan. Het staat met alle energiebanen in verbinding en zorgt dat energie en lichaamswarmte gelijkmatig over het lichaam worden verdeeld. Het wordt ook wel je ‘innerlijke thermostaat’ genoemd.

  1. De hemel en aarde scheid

Stimuleert vooral de maag- en miltenergie. Bij het uit elkaar strekken van de handen open je het uiteinde van de milt meridiaan die aan de zijkant van de borstkast ligt. Door de zachte twist die je in het lichaam maakt wanneer de armen verwisselen, wring je zachtjes beide meridianen uit die aan de buitenvoorzijde van het lichaam lopen. Het uitwringen zorgt voor spanning en ontspanning wat helpt bij het oplossen van blokkades in de energiestroom.

  1. De wijze uil kijkt om

Door het spreiden van de vingers en het draaien van de polsen, zet je de meridianen die in de vingers beginnen of eindigen en door de armen naar boven of naar beneden lopen open: long, dikke darm, hartbeschermer, drievoudige verwarmer, hart en dunne darm. Het opendraaien van de schouderkoppen stimuleert het beginpunt van de longmeridiaan die vlakbij de schouderkop, net onder het sleutelbeen ligt. Het draaien van de nek tenslotte zorgt ook hier voor het stimuleren van de meridianen die door dit gebeid lopen: dikke darm, dunne darm, maag, blaas, drievoudige verwarmer en galblaas.

  1. Schieten met pijl en boog

Het zakken in de benen naar paardrijstand, stimuleert de meridianen die door de benen lopen: lever, galblaas, nier, blaas, maag, milt. De beweging van de armen opent de longmeridiaan dichtbij de schouderkop onder het sleutelbeen. Het strekken van de duim (hier eindigt de longmeridiaan) en wijsvinger (hier begint de dikke darmmeridiaan) om de pijl te maken stimuleert vooral dus de long- en dikke darmenergie en wanneer je om en om met één oog focust op de duim van de hand die de pijl maakt, dan train je ook je ogen, die weer in verbinding staan met de leverenergie.

  1. Stoten met vastberaden blik

Deze oefening kan wat agressief over komen. Immers, een vuist maken betekent in onze wereld over het algemeen dat je letterlijk met iemand ‘op de vuist’ wil. Maar wanneer je weet dat bij het maken van een vuist, je pink verbinding maakt met drukpunt 8 van de hartmeridiaan en je middelvinger met drukpunt 8 van de hartverwarmer en dat beide drukpunten zorgen voor kalmering, dan verander je misschien wel van gedachte. Verder zorgt het openen en sluiten van je hand voor stimulatie van de meridianen die door de handen en armen lopen. De blik in de ogen (vastberaden) zorgt weer voor het stimuleren van de levermeridiaan.

  1. Het hoofd heen en weer bewegen en met de staart kwispelen

Bij deze oefening zet je hart- en longgebied open, door de armen in de zij te leggen en je voorover te buigen. Het omkijken over de schouder (als je in de paardrijstand staat), zorgt ook hier voor het stimuleren van de meridianen die vanuit het lichaam via de nek naar het hoofd lopen, of andersom.

  1. Twee handen beklimmen de benen om nieren te versterken.

De handen die de achterkant van de benen naar beneden volgen, stimuleren de blaasmeridiaan, die gekoppeld is aan de nierenergie. Voel de warmte van de handen hier heel bewust. Ook het uitstrekken naar boven toe stimuleert deze meridiaan die van top tot teen langs de hele achterzijde van het lichaam loopt. De handen die de binnenkant van de benen naar boven traceren, zetten de niermeridiaan die daar loopt open. Het plaatsen van de (warme) handpalmen (laogong) op de nieren aan het begin van de oefening  voedt de nieren met qi.

  1. Schud de rug zeven keer om de 100 ziekten te verwijderen

Bij deze oefening ligt de nadruk vooral op het schudden dat plaatsvindt als je vanaf de opgeheven hielen je laat vallen. De zachte vibratie die hiermee in het lichaam ontstaat, zorgt ervoor dat de qi na de oefening gelijkmatig over het hele lichaam wordt verdeeld.

Yvonne Alefs

 

Facebooktwitterlinkedin
2 Reactie's
  • Marion
    Geplaatst op 13:48h, 13 april Beantwoorden

    Prachtig en duidelijk filmpje.

    • Yvonne
      Geplaatst op 17:10h, 13 april Beantwoorden

      Dank je wel Marion! xxx

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.