Het boek van vreugde - Dala Lama en Desmond Tutu - Boekrecensie Yvonne Alefs

Het boek van vreugde – Dalai Lama en Desmond Tutu

Er zijn al heel wat boeken geschreven over geluk. Er zijn zelfs mensen die zich geluksdeskundige of geluksprofessor noemen. En alhoewel de uitleg van vreugde niet precies hetzelfde is als die van geluk, leidt het daar uiteindelijk wel toe. Vreugde wordt omschreven als een positief gevoel over omstandigheden of de omgeving, dat overgaat in geluk als het langere tijd aanhoudt. De ware geluksprofessoren op deze wereld zijn in mijn ogen niet de mensen die geluk van alle kanten van buitenaf bestudeerd hebben of er wetenschappelijk onderzoek naar hebben gedaan, maar veel meer diegenen die ondanks tegenslagen en moeilijke omstandigheden vreugde zijn blijven ervaren en uitstralen. Die met hun levenswijsheid de mensen om hen heen zijn blijven voorhouden dat ondanks alles wat er op deze aarde gebeurt, het leven het waard is om te leven. Ik heb het natuurlijk over de Dalai Lama en Desmond Tutu.

Beide mannen weten wat het is om geweld, onderdrukking en onrechtvaardigheid te ondergaan. Beiden hebben ook lijfelijk ondervonden wat het is om in angst, onzekerheid en twijfel te leven. De één verjaagd uit zijn land en gedwongen zijn volk in erbarmelijke omstandigheden achter te laten, de ander geplaatst voor de welhaast onmogelijke taak om apartheid geweldloos uit zijn land te verbannen. En ondanks dit alles, wisten zij telkens weer vreugde in het leven te vinden. Dankzij dit alles hebben zij dit prachtige boek kunnen maken. Een boek waarin zij vol overgave met ons delen hoe jij en ik als mens, zelfs in de meest moeilijke momenten van ons leven, toch vreugde kunnen vinden. Een verhaal ook, gevuld met uit het leven gegrepen voorbeelden en onderbouwd met ervaringen en verkregen inzichten van de man die hun hiervoor interviewde en het boek ook daadwerkelijk schreef, Douglas Abrams.

Wie ‘Het boek van vreugde’ leest, ontdekt bijna meteen dat de rode draad in het boek onze verbondenheid met elkaar is. Dat we door ons in de ander in te leven en ons met de ander te bemoeien, ons eigen leed kunnen verzachten en relativeren. Desmond Tuto noemt die verbondenheid ‘Ubuntu’: een mens is een mens, dankzij een ander mens. Wie zich van die verbondenheid bewust is, zal zelfs in de diepste moeilijkheden toch vreugde kunnen ervaren, omdat het zwaartepunt niet in het eigen leed wordt ervaren, maar in dat van de naaste. Een verschuiving van aandacht vindt plaats, weg van jezelf en gericht op de ander, waardoor je vanuit een andere hoek naar je persoonlijke omstandigheden leert kijken en je je perspectief verruimt. En die verruiming van je blikveld, het hebben van een ‘open mind’, is de volgende stap om onder alle omstandigheden vreugde te kunnen ervaren.

“Met een breder perspectief, kunnen we het grotere plaatje van een situatie zien en vanuit een meer neutrale positie iedereen die daarbij betrokken is bekijken. Door de vele voorwaarden en omstandigheden te herkennen die geleid hebben tot een bepaalde gebeurtenis, kunnen we tot de erkenning komen dat onze beperkte perspectief niet de waarheid is en kunnen zelfs ons eigen aandeel aanwijzen in een bepaald conflict of misverstand.”
– Dalai Lama –

Naast nog veel meer wijsheden die de Dalai Lama en Desmond Tutu met ons delen, inspireert vooral ook de bijzondere vriendschap tussen deze twee, die in dit boek zo kleurrijk wordt geschetst. Gecombineerd met het oprechte besef dat ze niet meer of belangrijker zijn dan de ander, en beslist ook niet meer of belangrijker zijn dan wie dan ook, geeft dit hun boodschap nog meer diepte en kleur, omdat het laat zien hoe geaard en menselijk ze zijn. Twee bijzondere mensen, die zoveel levens positief hebben beïnvloed en desondanks zo nederig en gewoon zijn gebleven … zeg eens eerlijk, wie zou niet van ze willen leren?

Yvonne Alefs

Boek meteen bestellen? Klik dan hier!

Facebooktwitterlinkedin