Qigong serie long en dikke darm - Yvonne Alefs

Qigong serie voor long en dikke darm

De energie van de long meridianen zijn gekoppeld aan die van de dikke darm meridianen, zoals de hart meridianen gekoppeld zijn aan die van de dunne darm en de maag meridianen aan die van de milt, enz. Yin meridianen lopen van beneden naar boven in het lichaam, bijvoorbeeld van de tenen naar het hoofd, terwijl yang meridianen van boven naar beneden lopen, bijvoorbeeld van de vingers naar het torso. Dat laatst lijkt niet te kloppen, maar als je de arm omhoog strekt, dan begrijp je dat de beweging vanaf de vingers naar de torso, een naar beneden gerichte weg is.  De long meridianen(yin) beginnen aan beide zijden onder het sleutelbeen richting de schouderkop en lopen via de schouders aan de duimzijde aan de binnenkant van de arm naar de duim. De dikke darm meridianen lopen vanaf het tipje van beide wijsvingers via de bovenkant van de armen over de schouders en kaken naar de kuiltjes naast de neusvleugel van de tegenoverliggende zijde.

Qigong bewegingen die zorgen voor het openen en laten stromen van beide meridianen zijn vooral oefeningen waarbij je de armen strekt en de polsen ook wat oprekt. Het in elkaar verstrengelen van de vingers en de handen dan naar boven draaien, is hier een voorbeeld van en komt ook terug in onderstaande video. Ook achterover buigingen waarbij je de armen mee omhoog en naar achteren strekt, openen de long meridianen en geven daarnaast ook ruimte in de borstkas voor de longen. Een andere fijne oefening om zowel de long meridiaan als die van de dikke darm te stimuleren is het tegen elkaar wrijven van de muizen van je duim, waardoor ze warm worden en deze vervolgens vlak naast je neus heen en weer te bewegen (Daoyin oefening). Op de muis van je duimen ligt een accupunctuurpunt van de long meridiaan en vlak naast de neusvleugel  eentje voor de dikke darm. Verder stimuleren zwaaibewegingen van de armen en oefeningen waarbij je de armen op schouderhoogte naar voren en naar achteren beweegt ook het beginpunt van de long meridiaan, vlak onder het sleutelbeen richting de schouderkop.

Deze Qigong oefeningen voor de energie van de longen en dikke darm kunnen verlichting brengen bij fysieke klachten die te maken hebben met de luchtwegen. Denk aan kortademigheid, verkoudheid, hoesten, heesheid, bronchitis, maar ook klachten die met de huid te maken hebben of met de darmen, zoals diarree, constipatie, winderigheid, koude onderbuik of aambeien. Op emotionele vlak helpen deze oefeningen bij het verwerken van verdriet en het vermogen om te kunnen loslaten, maar ook bij het overwinnen van faalangst, het uiten van emoties en het te boven komen van een depressie. De Chinezen koppelen de energie van de longen en die van de dikke darm namelijk aan het seizoen herfst, waarbij de natuur afscheid neemt van de zomer en bladeren, zaden en noten worden losgelaten. Gevoelens van melancholie en moeilijk afscheid kunnen nemen, zijn dan ook hele natuurlijke emoties in deze periode, tenzij je er te lang in vast blijft zitten en het je functioneren in de weg gaat staan, dan is er sprake van een disbalans in de long- of dikke darmenergie. Het toepassen van Qigong kan dan enorm helend en bevrijdend werken, maar beter nog is het natuurlijk om een disbalans voor te zijn en Qigong op een regelmatige basis te beoefenen. Het voorkomen van klachten, is natuurlijk nog altijd beter dan het genezen ervan!

Yvonne Alefs

Facebooktwitterlinkedin
Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.