Qigong Twist serie- Yvonne Alefs

Qigong twist serie

De zachte twists, draaiingen van het lichaam, in deze Qigong serie zorgen ervoor dat al je meridianen worden opengezet, zodat qi door het hele lichaam kan stromen. Het strekken van de armen naar boven, het meekijken met hoofd, het draaien van de torso, het vooroverbuigen en het strekken of juist buigen van de benen; het hele lichaam werkt mee om de stroom van energie naar alle uiteinden van het lichaam te brengen. Met deze oefeningen zet je echter niet alleen het lichaam aan het werk, maar ook de geest. Met je aandacht en je gedachten in je handen, trek je de qi van de hemel (yang qi) naar beneden richting je onderste dantian (energiereservoir achter de navel in de buik), of zelfs helemaal door naar de voeten, en vanaf daar weer terug terwijl je de qi van de aarde meeneemt (yin qi) naar boven. De yin en yang qi verzamel je in het onderste dantian, waardoor het centrum van je lichaam, vanwaar alle bewegingen beginnen, volledig opvult.

Het strekken van de armen naar boven, opent de meridianen die in de vingers beginnen en eindigen en door beide armen naar boven en naar beneden lopen. De long- en hart meridiaan bijvoorbeeld (duim en pink) met de bijbehorende dikke- en dunnedarm meridiaan (pink en wijsvinger), maar ook die van het pericardum (middelvinger) en drievoudige verwarmer (ringvinger). Het strekken van de oksels opent de hartmeridiaan die bij de oksels begint en wanneer je het gebied vlak onder het sleutelbeen strekt, doordat je je arm naar boven brengt, stimuleer je ook de nierenergie (meridiaan van de nier eindigt vlak onder het sleutelbeen). Door te blijven kijken naar het hand dat naar boven gaat, stimuleer je ook de meridianen die door de nek naar boven en naar beneden lopen: maag, blaas, dikke darm, dunnen darm, galblaas, drievoudige verwarmer en gouverneursvat. Strekking aan de zijkant van het lichaam, doordat je je arm uitstrekt, opent weer de galblaasmeridiaan.

Het mild draaien van de torso houdt vooral je wervelkolom soepel en sterk en ontspant ook het zenuwstelsel (loopt langs de gehele wervelkolom). Verder open je met deze twists de milt- en maagmeridianen die aan de buitenvoorzijde van het lichaam lopen. Je bent ze als het ware aan het wringen en dan weer loslaten. De miltmeridiaan loopt vanaf je grote teen over de binnenvoorzijde (langs je scheen en knie) van je been omhoog, gaat vanaf de lies verder langs de buitenvoorzijde van het lichaam door naar boven en eindigt uiteindelijk aan de zijkant van het lichaam onder de borst. De maagmeridiaan begint onder het oog en loopt uiteindelijk in lijn met de tepel naar beneden, waar het op de tweede teen eindigt.

De zachte en rustige voorover buigingen van deze oefeningen, openen de onderrug, waardoor qi nog beter naar de nieren kan stromen. De strekking die je hierbij aan de achterkant van je benen en rug ervaart, stimuleert weer de blaasenergie die aan de achterkant van je lichaam vanaf het hoofd helemaal doorloopt naar de kleine teen. Het strekken van het been bij de tweede oefening heeft hetzelfde effect. Het rustig buigen en strekken van de benen (eveneens bij tweede oefening) stimuleert eveneens de meridianen die door de benen lopen: milt, maag, nier, blaas, lever, galblaas.

De geest is tijdens deze oefeningen nogmaals volledig gericht op de handen die qi van beneden naar boven brengen en vice versa. Wanneer je je handen bijvoorbeeld van boven langs je lichaam naar beneden brengt, visualiseer je dat je hemelse qi (alles wat vormloos is: gedachten, ideeën, ingevingen, creativiteit, enz.) naar beneden meeneemt en loslaat in je onderste dantian (buikgebied). Als je handen van beneden naar boven langs je lichaam omhoog komen, neem je juist aardse qi mee naar boven naar het onderste dantian, zodat je energie ontvangt om dat wat nog vormloos is vorm te kunnen geven. Doordat je met je aandacht bij je handen en bij de visualisatie van hemelse en aardse qi blijft, krijgen je gedachten minder de kans om je af te leiden. Op deze manier beoefen je dan ook meditatie in beweging. Zodra je de bewegingen zonder voorbeeld kunt doen, sluit je de ogen en keer je naar binnen. Je hoeft dan niet meer met je ogen de handen te volgen, maar kan van binnenuit het lichaam voelen.

Yvonne Alefs

Facebooktwitterlinkedin
Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.